Terug naar overzicht
fd-talenten-logo
manoj-adithya

Manoj Adithya (1996)

Oprichter en ceo Geospark

2019

Adithya was in Parijs, had heimwee, en besloot buiten de stad een film uit India te bekijken, zijn geboorteland. Toen de film voorbij was, was zijn telefoon leeg en de laatste trein vertrokken. Noodgedwongen sliep hij op een koude stationsvloer. ‘Toen ik de volgende morgen koud, stijf en met pijn wakker werd, wist ik dat er iets aan moest gebeuren.’ Aan wat? Aan het batterijleven van zijn telefoon natuurlijk, want daarmee had hij een taxi of een vriend kunnen bellen.

Het platform GeoSpark­ zorgt ervoor dat apps die erop draaien de batterij 90 procent minder snel laten leeglopen. GeoSpark ging in februari van vorig jaar live en had in twee weken tijd al 50.000 klanten. In april vond hij een investeerder. Nu zijn er maandelijks twee miljoen actieve gebruikers en heeft GeoSpark twintig mensen in dienst.

Doel voor 2019? ‘Door de 10 miljoen euro aan omzet breken.’ Maar ook belangrijk vindt hij de milieuwinst van zijn vinding. ‘We hopen de levensduur van de batterij te verlengen, waardoor mensen hun telefoon een paar maanden langer gebruiken. Dat bespaart lithium en energie.’

➔ Wapenfeit: Genomineerd voor de Digital Top 50 Awards en Accenture Innovation Awards.